Transportul de marfă este o componentă vitală pentru orice activitate economică, asigurând necesarul de materii prime producătorilor și aprovizionarea cu produse finite a centrelor de desfacere.
Prin urmare, o firmă de transport marfă poate deveni o afacere profitabilă, însă până atunci trebuie să parcurgi mai multe etape pe care ți le vom descrie în articolul de față.
Alegerea tipului de transport marfă
Vorbim despre un domeniu foarte complex pentru că și mărfurile care trebuie transportate sunt extrem de variate; la fel și nevoile clienților. Există patru tipuri de activități de transport marfă, fiecare guvernat de reguli specifice și necesitând dotări pe măsură.
O primă categorie o reprezintă serviciile de curierat care se bazează pe transportul încărcăturilor de mici dimensiuni. Echiparea mașinilor de curierat este simplă și necostisitoare, așa că o astfel de activitate ar fi un bun punct de pornire în domeniul transportului de mărfuri.
Firmele de transport de marfă la nivel intern prestează servicii care pot acoperi întreg teritoriul țării sau doar anumite regiuni. Vehiculele din flotă trebuie să fie adaptate tipurilor de mărfuri pe care le transportă, iar în acest sens rafturile auto sunt o soluție eficientă.
O firmă de transport internațional efectuează transporturi pe distanțe lungi și necesită o investiție importantă în flota de autovehicule. Transportul internațional nu se realizează, însă doar pe căile rutiere, ci și pe cele navale și aeriene, așa că va trebui să colaborezi și cu alte companii specializate pe aceste tipuri de transport.
O categorie aparte o reprezintă transporturile speciale care se axează pe mărfuri cu dimensiuni sau caracteristici deosebite. Transporturile agabaritice sau cele de substanțe periculoase intră în această categorie, iar pentru a desfășura astfel de activități ai nevoie de autovehicule speciale și de personal bine pregătit.
Obținerea atestării și a licenței de transport
Pentru a putea administra o firmă de transport marfă, ai nevoie de un atestat de manager de transport. Obținerea acestuia presupune absolvirea unui curs de formare profesională, urmată de susținerea unui examen la cel mult un an după finalizarea pregătirii.
Odată obținut atestatul de manager, poți începe demersurile pentru obținerea licenței de transport în regim rutier de mărfuri. Condițiile pentru obținerea licenței diferă în funcție de tipul de transport pentru care optezi.
Pregătirea flotei de autovehicule
După obținerea actelor necesare, poți face pasul următor care constă în alegerea autovehiculelor cu care vei transporta marfa. Evident că această etapă necesită o investiție importantă, așa că trebuie să îți asiguri mai întâi sursa de finanțare.
Cea mai bună soluție pentru achiziția autovehiculelor noi este leasingul, însă poți cumpăra și vehicule second hand, cu mai puțini bani. De asemenea, o altă soluție este închirierea autovehiculelor de transport.
Indiferent de varianta aleasă, autovehiculele trebuie pregătite pentru a asigura transportul mărfii în deplină siguranță. În acest sens, acestea trebuie să fie echipate cu accesorii pentru asigurarea încărcăturii, dar și cu rafturi de depozitare pentru marfă și scule. Acestea ajută la optimizarea spațiului în vehiculele de transport, astfel încât să poți încărca mai multă marfă și să îți crești profitul.
Asigurarea serviciilor de mentenanță
Distanțele lungi parcurse și greutatea încărcăturii se numără printre principalele cauze pentru care vehiculele de transport marfă se mai strică. Bineînțeles că acestea sunt adaptate pentru astfel de condiții, însă mai devreme sau mai târziu vor apărea probleme semnalate de martorii din bord.
Defecțiunile trebuie remediate cât mai rapid pentru că orice întârziere a livrării generează pierderi. De aceea, este necesar să închei colaborări cu parteneri care te pot ajuta în astfel de situații. Este vorba despre firme de reparații auto cu puncte de lucru în mai multe zone ale țării, astfel încât vehiculele de marfă să poată ajunge relativ ușor la cel mai apropiat service.
De asemenea, pentru cazurile în care autovehiculul a rămas în pană și nu mai pornește, va fi necesară intervenția unei echipe de asistență rutieră pentru a-l remorca sau a-l transporta pe platformă la cel mai apropiat service. Ar fi de preferat ca un astfel de serviciu să ți-l asigure tot firma parteneră. Dacă acest lucru este imposibil, va trebui să închei o altă colaborare cu o firmă de asistență rutieră.
Nu în ultimul rând, ai nevoie de un astfel de partener pentru efectuarea reviziilor periodice, a ITP-ului și a altor reparații care nu sunt urgente, dar care nu trebuie amânate.
Angajarea șoferilor calificați
Șoferii sunt cea mai importantă categorie de personal din domeniul transportului de mărfuri, pentru că de ei depinde în bună măsură livrarea la termen și în bune condiții.
Nu oricine are permis poate fi șofer pe un vehicul de transport marfă, fiindcă sunt necesare anumite abilități care se obțin după câțiva ani de experiență. Dacă pentru dube sau autoutilitare poți angaja șoferi cu permis din categoria B fără o pregătire specială, pentru camioane și alte categorii de autovehicule mari ai nevoie de conducători auto profesioniști. În afară de permisul de conducere din categoria aferentă tipului de autovehicul, aceștia trebuie să aibă și atestat de șofer profesionist. Un astfel de document este necesar mai ales în cazul șoferilor care efectuează transporturi speciale.
O afacere în domeniul transportului de mărfuri necesită o investiție importantă, însă dacă vei urma pașii descriși de noi, costurile inițiale se vor amortiza în scurt timp, iar beneficiile nu vor întârzia să apară.
Sursa foto: Shutterstock (Imaginea poate fi descărcată de aici)